آموزش پروژه محور sketchup- طراحی جعبه بازی
در سری جدید آموزش ویدیویی اسکچ آپ به زبان فارسی در وب سایت وودیانو، قصد داریم با آموزش طراحی پروژه های ساده، با اصول به کارگیری از ابزارهای مختلف اسکچاپ آشنا شویم. هدف این سری از آموزش های پروژه محور اسکچاپ مقدماتی، تمرین به کارگیری صحیح ابزارهای اسکچ آپ است که در ادامه و طراحی های پیچیده ای که بعداً در وویانو آموزش خواهیم داد بسیار مهم و حیاتی هستند. پس با جدی گرفتن این سری از آموزش ها و تمرین مداوم بر روی این ابزارها، یک بار برای همیشه پایه نرم افزار اسکچاپ خود را با وودیانو محکم کنید.
آموزش ویدیویی:
(کیفیت معمولی- برای مشاهده این ویدیو با کیفیت عالی (Full HD) آن را از این لینک دانلود کنید.)
آموزش تصویری:
برای کشیدن جعبه اسباب بازی نیازی به استفاده از تکنیک های پیچیده نداریم و با استفاده از ابزارهای ساده اسکچاپ می توانیم به هدف مان برسیم. در اولین قدم با استفاده از ابزار Rectangle اسکچاپ یک مستطیل 60 در 30 می کشیم. دقت داشته باشید که بعد از انتخاب ابزار Rectangle عدد اول را وارد کنید و بعد از وارد کردن کاما یا همان ویرگول انگلیسی (,) عدد دوم را تایپ کنید و اینتر بزنید به این روش مستطیل مورد نیازتان ظاهر می شود. حال با استفاده از ابزار push/pull در sketchup حجم مورد نظر را ایجاد می کنیم و با استفاده از ابزار آفست (offset در اسکچاپ) ضخامت لازم را با وارد کردن عدد مناسب دقیقا ایجاد می کنیم. حال با استفاده از ابزار push/pull قسمت داخلی را پایین می بریم تا اندازه ای که ضخامت منطقی در قسمت انتهایی جعبه را لازم داریم باقی بماند. در پایان طراحی هر حجم مانند همیشه ابزار select و انتخاب گزینه Make Group پایان بخش مرحله اول طراحی خواهد بود.
حال محل قرار گیری دست برای جابجایی جعبه را طراحی می کنیم. به این شکل که ابتدا با استفاده از ابزار arc اسکچ آپ یک قوس مناسب را در محل مناسب می کشیم و با استفاده از ابزار Move و کپی کردن با نگه داشتن کلید کنترل دو قوس یک شکل را می کشیم. حالا با استفاده مجدد از ابزار arc قسمت های انتهایی قوس های کپی شده را با شعاع مناسب به هم وصل می کنیم و سطح لازم برای قرار گرفتن دست را ایجاد می کنیم.در ادامه با استفاده از ابزار push/pull اسکچاپ سطح مورد بحث را به سمت داخل امتداد می دهیم و با رساندن سطح به قسمت انتهایی، آن را کامل از بین می بریم. مشابه همین کار را برای قسمت جلویی هم انجام می دهیم تا امکان برداشتن درپوش جعبه فراهم شود.
حالا با استفاده از ابزار line اسکچ آپ سطح مقطع قرنیز را می کشیم و با کشیدن خطوط لازم برای مسیر دهی به ابزار follow me، امکان استفاده صحیح از این ابزار را فراهم می کنیم. در ادامه بر روی سطح کشیده شده کلیک می کنیم و با انتخاب ابزار follow me سطح را در امتدا مسیر مشخص شده حرکت می دهیم. به این ترتیب قرنیز مورد نیازمان کشیده می شود. حالا باید درب جعبه را بکشیم، که با استفاده از ابزار مربع مستطیل در اسکچاپ (ابزار rectangle) می توانیم سطح مورد نظرمان را ایجاد کنیم. بعد از این کار با استفاده از ابزار push/pull، به سطح مورد نظر ضخامت می دهیم و با استفاده از ابزار select سطوح و خطوط را به یک حجم تبدیل می کنیم. سپس با استفاده از ابزار arc اسکچاپ قوس مورد نیاز برای لبه درب جعبه را رسم می کنیم و بعد از اصلاح قوس طراحی شده با استفاده از ابزار follow me و کلیک کردن بر روی سطحی که می خواهیم قوس حول آن امتداد پیدا کند لبه درب را به شکل نیم گرد در می آوریم و با یک کلیک ماوس در فضای بیرون نقطه چین از گروه مورد نظرمان خارج می شویم.
برای مشاهده این فیلم آموزشی با کیفیت عالی (Full HD) از لینک زیر آن را دانلود و سپس مشاهده کنید.
? جهت مشاهده سایر ویدیوهای آموزشی پروژه محور اسکچ آپ بر روی تصویر زیر کلیک کنید ?
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
برنامه آموزشیتون فوق العادست در صورت امکان سه بعدی کردن یک پلان معماری از اتوکد را آموزش بدید ممنون
سلام…ممنون از لطفتون…بله. ان شا الله حتما چنین آموزشی رو قرار میدیم.