رادیو وودیانو 1: برای یادگیری نجاری از کجا شروع کنیم؟
برنامه رادیو وودیانو، یک برنامه گفتگو محور در زمینه مسائل مختلف هنرهای چوبی است که به علاقه مندان به این حوزه کمک می کند تا پاسخ سوالات خود به طور اختصاصی از وودیانو دریافت کنند. در قسمت اول برنامه رادیو وودیانو با ما همراه باشید تا درباره بهترین راه های یادگیری نجاری و هنرهای چوبی با اساتید وودیانو به گفتگو بنشینیم.
مجری: به نام خدا، سلام؛ با قسمت اول رادیو وودیانو در خدمت شما هستیم. قرار است در این سری از پادکست های صوتی درباره مسائل مختلف صنعت چوب و هنرهای چوبی گفتگو داشته باشیم. امروز در خدمت استاد افرازی و استاد کیارستمی هستیم و می خواهیم در این برنامه در مورد راه های ورود به هنرهای چوبی و شروع به کار در این حوزه صحبت داشته باشیم.
استاد کیارستمی: سلام عرض می کنم خدمت همه دوستان. من (طه) کیارستمی هستم. احتمالا در لایو و استوری ها با صدا و تصویر ما آشنا هستید. ان شا الله سعی می کنیم در این برنامه در خدمت تون باشیم تا کمی بیشتر در مورد این صنعت با هم صحبت کنیم.
استاد افرازی: سلام. من (مهدی) افرازی هستم و امیدوارم بتونم کمک تون کنم.
چه راه هایی برای یادگیری نجاری وجود دارد؟
استاد کیارستمی: راه های متنوعی برای یادگیری نجاری وجود دارد که با توجه به شرایط سنی و زمانی که دارید می توانید از هر کدام از آن ها اقدام به آموختن نجاری و به طور کلی هنرهای چوبی کنید.
استاد افرازی: من و طه (کیارستمی) در ابتدا و در سن کم با شاگردی در کارگاه های نجاری شروع کردیم و سپس در هنرستان در رشته صنایع چوب تحصیل کردیم و در ادامه وارد دانشگاه شدیم و در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته مهندسی سازه های چوبی ادامه تحصیل دادیم. بعد از اتمام تحصیلات آکادمیک وارد بازار کار شدیم و در حوزه های مختلف هنرهای چوبی کسب تجربه کردیم و انواع پروژه های چوبی ساده تا پیشرفته را اجرا کردیم.
اگر سن کمی دارید شاید یکی از بهترین روش ها برای یادگیری نجاری شروع به تحصیل از هنرستان و در رشته صنایع چوب باشد تا از پایه با مفاهیم نجاری و چوب آشنا شوید. ولی اگر شرایط سنی شما این اجازه را نمی دهد تا از هنرستان شروع کنید یکی از گزینه های پیش روی می تواند شرکت در کلاس های فنی و حرفه ای باشد.
اما از آنجایی که به شخصه تجربه تدریس در فنی و حرفه ای را داشته ام باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه علی رغم وجود امکانات خوب در این فضاهای آموزشی سطح کلاس ها و بازدهی آن ها به شدت پایین است به طوری که در قبال هزینه زمانی و مالی که برای یادگیری نجاری در این اماکن صرف می شود نتیجه کار اصلا قابل قبول نیست! حداقل در رشته صنایع چوب اوضاع چندان رضایت بخش و مساعد نیست.
استاد کیارستمی: الان متاسفانه امکانات آموزشکده های فنی و حرفه ای کمتر از قبل هم شده است. قبلا رشته درودگری در سطوح متنوع و در شهرهای مختلف برگزار می شد ولی الان به نظر این رشته در شهرهایی خاص و به طور محدود برگزار می شود و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. به خصوص برای بانوان این محدودیت های مورد اشاره بسیار بیشتر است و تقریبا در اکثر شهرها چنین امکان و فرصتی وجود ندارد.
استاد افرازی، آیا راهی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم یعنی ابتدا حضور در کارگاه های نجاری، بعد حضور در هنرستان و دانشگاه و سپس بازار کار لزوما بهترین روش یادگیری نجاری است و آن را پیشنهاد می کنید؟
استاد افرازی: خیر؛ این مسیر لزوما سریع ترین راه یادگیری نجاری نیست. من صرفا به عنوان علاقه شخصی که در سن کم به این رشته داشتم ابتدا حضور در کارگاه های نجاری را انتخاب کردم. شاید خیلی ها این شرایط سنی را نداشته باشند و لزوما این مسیر بهترین روش نیست. این مسیر برای افرادی که نوجوان هستند می تواند گزینه مناسب تری باشد.
استاد کیارستمی: اگر کسی سنش بالای بیست سال است و امکان حضور در هنرستان صنایع چوب را ندارد چه روشی برایش مناسب تر است؟
استاد افرازی: در این حالت سه روش پیش روی شماست. اول حضور در مراکز آموزش فنی و حرفه ای صنایع چوب است که در مورد نقاط ضعف آن بالاتر توضیح داده شد. دوم حضور در کارگاه های فعال در زمینه هنرهای چوبی است که می تواند گزینه بهتری از نظر تجربه کار عملی باشد ولی باید به این نکته توجه داشت که در چنین کارگاهایی متاسفانه روی پروژه های تکراری و مشخص دائما کار خواهد شد و عملا فرصت یادگیری تمامی نکات نجاری به صورت حرفه ای وجود نخواهد داشت! و اما گزینه سوم حضور در کلاس های آموزشی خصوصی هنرهای چوبی استاندارد است که با ارائه سرفصل های دقیق در کمترین زمان ممکن بیشترین آموزش های مفید را ارائه می کنند.
استاد کیارستمی: متاسفانه کارگاه های فعال در زمینه تولیدات هنرهای چوبی صلاحیت لازم برای آموزش هنرهای چوبی را ندارند چون اساسا فلسفه وجودی این کارگاه ها تولید و فروش محصولات است و نه آموزش نجاری! به همین خاطر اساسا بهتر است این مورد را جز راه های یادگیری نجاری لحاظ نکنیم.
استاد افرازی: بله آموزش در این کارگاه های خیلی محدود است و بستگی به فرد استاد کار دارد. چون یک کارگاه تولیدی هدفش صرفا تولید و کسب درآمد است و برای آموزش وقت نمی گذارد. فرد صاحب کارگاه از شما انتظار دارد تا کارهای لازم را برای رسیدن به تولید انجام دهید.
استاد کیارستمی: خوب حالا می رسیم به روش یادگیری نجاری از طریق کلاس های آموزشی خصوصی که این روزها بر تعداد آن ها نیز اضافه شده است. استانداردهای یک کلاس آموزش نجاری استاندارد باید به چه صورت باشد و چه معیارهایی برای شرکت در این کلاس ها توسط هنرجویان باید مد نظر قرار بگیرد؟
استاد افرازی: در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که اساتید آموزش دهنده خود چه کارهایی تا الان انجام داده اند و چه رزومه ای دارند که اکنون در حال آموزش هستند؟ باید این نکته بررسی شود که آیا اساتید آموزش دهنده صلاحیت لازم برای انتقال اطلاعات و تجربیات در زمینه های مختلف هنرهای چوبی را دارند یا خیر؟
به عنوان مثال مدرسی که فقط به طور تجربی تنها نجاری سنتی انجام داده است نمی تواند گزینه ای ایده آل برای یادگیری هنرهای چوبی باشد. بلکه باید یک مدرس علاوه بر کار تجربی در زمینه نجاری سنتی باید دانش فنی و آکادمیک لازم و ضروری از مفاهیم و ساختار چوب داشته باشد. هم چنین یک مدرس حرفه ای باید در حیطه های مختلف هنرهای چوبی فعالیت داشته باشد تا بتواند به خوبی تجربیات لازم ساخت انواع وسایل را به دست آورد و پاسخگوی تمامی نیازهای مخاطبین و هنرجویان مشتاق به یادگیری باشد.
استاد کیارستمی: علاوه بر موارد بالا باید علاقه به آموزش دادن و تدریس در وجود یک مدرس وجود داشته باشد و به اصطلاح روح معلمی و کمک به علاقمندان به یادگیری این هنر را در خود داشته باشد. هم چنین نحوه بیان و انتقال اطلاعات مدرس و محیط آموزشی کارگاه باید در شرایط استاندارد باشد.
علاوه بر این، کارگاه های آموزشی باید ابزارها و ماشین آلات لازم را در اختیار داشته باشد تا به نحو احسن پاسخگوی نیازهای هنرجویان باشد. مراکزی که در آن ابزار آلات و ماشین آلات استاندارد و متداول صنایع چوب در آن ها وجود ندارد عملا کارگاه آموزش نجاری نیستند بلکه صرفا یک کلاس تئوری صرف هستند.
ضمنا هنرجویان باید قبل از شرکت در کلاس ها، نمونه فیلم های آموزشی مجموعه های آموزشی را از قبل مشاهده کنند تا بررسی کنند ببینند که آیا آن مجموعه صلاحیت لازم را برای آموزش دارد یا خیر.
ولی به طور کلی از بین راه های مختلف یادگیری نجاری که در بالا اشاره شد و مورد بررسی قرار گرفت، حضور در کلاس های آموزشی استاندارد هنرهای چوبی را می توان بهترین گزینه برای آموزش نجاری دانست. چرا که اساسا فلسفه وجودی چنین مراکز آموزشی استاندارد ارائه آموزش های تخصصی در زمینه آموزش هنرهای چوبی است.
مجری: یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که از ما در وب سایت و اینستاگرام وودیانو و سایر راه های ارتباطی پرسیده می شود مورد زیر است که ممنون می شویم در این زمینه مخاطبین را راهنمایی کنید.
آیا بانوان می توانند در یادگیری نجاری موفق باشند و به طور جدی وارد این حوزه شوند؟
استاد کیارستمی: شاید برای تان جالب باشد که از سال 98 که دور جدید آموزش های وودیانو به طور رسمی در زمینه هنرهای چوبی شروع شد تاکنون تعداد علاقمندان به یادگیری هنرهای چوبی در بین بانوان بسیار چشم گیر بوده است و همواره تعداد زیادی از هنرجویان کلاس های آموزشی وودیانو را بانوان تشکیل می دهند.
ما در مجموعه وودیانو سعی کردیم که یک فضای آموزشی امن و ایمن و سالم را ایجاد کنیم تا بانوان کشورمان بتوانند با خیالی آسوده به یادگیری مهارت های چوبی بپردازند و از این بابت دغدغه ای نداشته باشند.
نکته جالب تر اینجاست که از بین هنرجویان وودیانو، اولین هنرجویی که در کلاس های آموزشی شرکت کردند و الان به تولید و کسب و کار رسیدند یک خانم هستند که در حال حاضر با کیفیت ترین لیوان های چوبی ایران را می سازند که کیفیت ساخت آن هر کسی را مجذوب خودش می کند!
مجری: خیلی از افراد دوست دارند چیزهای مختلفی که از جنس چوب در اطراف شان می بینند را بسازند. آیا این مورد در کلاس های آموزشی وودیانو قابل دسترسی است؟
استاد کیارستمی: یکی از ویژگی های اصلی کلاس های وودیانو پروژه محور بودن کلاس ها است به طوری که در قالب ساخت پروژه های جذاب چوبی هنرجویان قادر خواهند بود به طور عملی نکات و ترفندهای نجاری را بیاموزند. به عنوان مثال در کلاس نجاری حرفه ای قبلی وودیانو هنرجویان یک تاب چوبی جذاب و نسبتا سخت را ساختند که استاد افرازی در این زمینه بیشتر توضیح خواهند داد.
استاد افرازی: هنرجویان در این کلاس در طی سه روز از صفر تا 100 یک تاب چوبی را ساختند که در نگاه اول خیلی ها که عکس پروژه را می دیدند از نحوه ساخت آن واهمه داشتند ولی هنرجویان ما که قبل از شرکت در این دوره فقط یک جلسه در کلاس یک روزه نجاری مقدماتی وودیانو شرکت داشتند با طراحی آموزشی که برایشان انجام داده بودیم توانستند به نحو احسن از پس این پروژه بر بیایند که در نهایت باعث شد اعتماد به نفس بچه ها بعد از اتمام پروژه به شدت بالا برود.
البته پیشنهاد ما برای شروع و قبل از شرکت در کلاس های حرفه ای، شرکت در کلاس آموزش نجاری مقدماتی هست تا هنرجویان در این کلاس یک روزه با انواع چوب ها و نحوه کار عملی با تک تک ابزارها و ماشین آلات صنایع چوب آشنا شوند تا بازدهی بهتری از کلاس های پیشرفته بگیرند.
حتما ببینید: کلاس نجاری مقدماتی وودیانو
مجری: در مورد کلاس نجاری مقدماتی وودیانو و شرایط و ویژگی های این کلاس بیشتر توضیح می دهید؟
استاد کیارستمی: هدف از برگزاری کلاس نجاری مقدماتی علاوه بر آمادگی هنرجویان برای کلاس های پیشرفته تر، آشنایی با نحوه آموزش ها و فضای آموزشی وودیانو است. به طوری که بعد از گذراندن این کلاس یک روزه، هنرجویان علاوه بر کسب آمادگی لازم برای شرکت در کلاس های پیشرفته می توانند با خیالی آسوده تر درباره ادامه این مسیر و یادگیری جدی تر هنرهای چوبی تصمیم گیری کنند.
مجری: نکته جالب توجه اینجاست که هر فرد بسته به هدفی که دارد می تواند این مسیر را ادامه دهد. به عنوان مثال کسی که می خواهد یک حوزه خاص از هنرهای چوبی را انتخاب و ادامه دهد قطعا در تعداد جلسات کمتری می تواند به هدف خود دست یابد؛ به همین ترتیب کسی که علاقمند به یادگیری کامل نجاری و حوزه های مختلفی از کار با چوب است باید زمان بیشتری برای آموزش دیدن بگذارد.
البته این نکته حائز اهمیت است که افرادی که برای یادگیری خود بها می دهند (چه مالی و چه زمانی) عملا هزینه نمی کنند بلکه مطمئن ترین سرمایه گذاری را انجام می دهند و آن هم سرمایه گذاری بر روی خود است. چرا که عملا با هر بار آموزش دیدن تجربه چندین و چند ساله یک استاد کار را به خودشان اضافه می کنند.
یکی دیگر از سوالات متداول مخاطبین در زیر اشاره شده است که ممنون می شویم در این زمینه هم توضیح دهید.
بازار کار نجاری و هنرهای چوبی در ایران و دنیا به چه صورت است؟
استاد کیارستمی: به طور کلی هنرهای چوبی در ایران و جهان بازار بزرگی دارد و تنوع کاری بالایی در این بخش وجود دارد به طوری که صادرات و واردات در این زمینه بسیار زیاد است. ولی نکته مهم برای داشتن یک بازار کار مناسب برای نجاری و به طور کلی هنرهای چوبی، کیفیت کار خروجی بالا است به طوری که از استاندارد مناسبی برخوردار باشد.
استاد افرازی: به هر حال در شروع هر کاری به اصطلاح یک خاک خوری وجود دارد و مستلزم کمی زمان و کسب تجربه است. ولی با این حال با بالاتر رفتن کیفیت خروجی کار، برای فروش کار ساده تری در پیش خواهید داشت و حتی می توانید به صادرات هم فکر کنید. همین الان افرادی را می شناسیم که محصولات و کالاهای چوبی دست ساز خود را به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می کنند. مواردی مثل ساخت ساز گیتار، ساخت قاب عینک چوبی، ساخت قنداق تفنگ چوبی، ساخت پیپ چوبی و غیره.
استاد کیارستمی: البته فاکتور علاقه هم در این مسیر خیلی تاثیرگذار است و نباید صرفا برای کسب درآمد یک حوزه از هنرهای چوبی را انتخاب کرد! در واقع فاکتور اصلی را باید عنصر علاقه دانست چرا که با وجود علاقه شدید به آن کار احتمالا به مرور کیفیت کارهای خروجی تان هم به شدت بالا خواهد رفت و کسب درآمد نیز ایجاد می شود.
مجری: حالا به سراغ آخرین سوال می رویم:
به چقدر بودجه و فضا برای شروع نجاری نیاز داریم؟
استاد افرازی: این مورد بستگی به شاخه انتخابی از هنرهای چوبی مرتبط است. به عنوان مثال برای ساخت گیتار به فضا و بودجه اندکی نیاز است (زیر 10 میلیون تومان) ولی برای ساخت خانه چوبی شاید به بودجه میلیاردی نیاز داشته باشید.
استاد کیارستمی: برای شروع به کار نباید خیلی نگرانی از این بابت داشته باشید. چرا که در ابتدا می توان خیلی از بخش های کار که نیاز به ابزار و یا امکانات به خصوصی دارند را برون سپاری کرد تا بدین ترتیب از هزینه های ابتدای کار کم کرد. پس به جای نگرانی بی مورد در این باره بهتر است تمام تمرکز خودتان را بر روی شروع پر قدرت کسب و کارتان بگذارید و تمام انرژی خود را صرف یادگیری هر چه بیشتر و بهتر اصول نجاری کنید تا روز به روز بر کیفیت کار خروجی تان اضافه کنید.
مجری: سپاس از استاد مهدی (افرازی) و طه (کیارستمی) بابت این گفتگو و پاسخ به سوالات دوستان. اگر این برنامه برای شما مفید بود حتما نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید و این قسمت از برنامه رادیو وودیانو را به افرادی که فکر می کنید برایشان مفید است بفرستید.
شما دوست دارید قسمت های بعدی رادیو وودیانو درباره چه موضوعی گفتگو کنیم و به سوالات تان پاسخ دهیم؟ در بخش نظرات دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید